Day 146

6 juni 2012 - Jakarta, Indonesië

Nadat we de luxe en gezelligheid in Singapore hadden achtergelaten was het weer
back to the basics. We zijn via Batam naar Padang gereisd. Padang is een stadje in het zuid- westen van Sumatra waar toerisme nog niet is uitgevonden. Geen hostel te vinden, niemand die ook maar een woord Engels spreekt en mensen die nog nooit een Europeaan hadden gezien.Zodra we een stap buiten hadden gezet werden we belaagd door hordes mensen. We werden tegen gehouden, aangeraakt en sommige begonnen spontaan te gillen. We hebben het twee dagen uitgehouden en hebben toen het eerste het beste vliegtuig naar Jakarta gepakt.

In Jakarta zaten we weer in een echte backpackerswijk. We hadden goed contact met een Nederlands stel en zijn hier later ook een stuk mee doorgereisd. In Jakarta zijn nog veel invloeden terug te vinden uit de tijd van de Nederlande kolonisatie. Zo spreekt de oudere generatie nog Nederlands, hebben veel mensen blauwe ogen en zagen we een restaurant waar hutspot, broodje bal en kroketten werden klaargemaakt.

In het weekend van hemelvaart zijn we van Jakarta naar Jogjakarta gereden. Achteraf een hele slechte timing aangezien we er alleen al 6 uur over hebben gedaan om Jakarta zelf uit te komen. Uiteindelijk een busreis van 20 uur i.p.v. de 12 uur die op de planning stond. Slapen in het busje is daarbij onmogelijk aangezien je je echt moet vasthouden. Alle verkeersregels die wij in Nederland kennen kun je hier vergeten. Zo wordt er zowel links als rechts ingehaald, kun je makkelijk met vier auto's naast elkaar rijden op een twee baans weg, ga je gewoon over de stoep of door de berm als er file staat en betekenen rood, oranje en groen allemaal doorrijden. In taxi's en busjes zijn de gordels eruit gehaald. Het getuigt hier niet van respect om je vast te maken. Het zou betekenen dat je de chauffeur niet vertrouwt.

In Jogjakarta hebben we veel gezien en ons verplaatst met de betjak (fietstaxi). We zaten samen met het stel uit Jakarta in het hostel en hebben hele gezellige avondjes gehad. Zaterdagmorgen werden we om 07:15 uur opgehaald en zijn we met een toer langs de wereldberoemde Prambanan en Borobudur gegaan. Op zondag werden we om 08:00 uur opgehaald en zijn we met de bus naar Bromo gereden, een vulkanisch gebied. We kwamen om 23:00 uur aan, hebben een paar uur geslapen en zijn die nacht om 03:30 uur opgestaan om de zonsopgang vanaf een hoge krater te bekijken. Om 08:00 uur kwamen we terug in ons hotel en hadden we een uur voordat we weer werden opgehaald om door te rijden naar Kuta (Bali).

Een druk programma maar zeker de moeite waard. In Bali gingen onze laatste twee weken in en hebben we lekker relaxt geleefd. Onze vakantie in onze reis. Helaas werd Laura ziek en hebben we in Kuta eigenlijk alleen de binnenkant van onze kamer gezien. Vier dagen later zijn we naar de Gili's gegaan. Beter bekend als paradise! Er rijden geen auto's, alleen paard en wagen, waardoor het heel rustig is. Alles is heel mooi aangelegd en door de kleinschaligheid van het eiland is alles heel knus en heb je snel contact met anderen. Het hostel waar we in verbleven was een bouwput waar we om zeven uur wakker werden door cementmolens en getimmer en onze kamer leek meer op een tentenkamp. We hadden twee bedden met enorme klamboes waardoor de kamer geheel gevuld werd. De 'badkamer' grensde aan onze kamer maar was gewoon buiten. Zodra je de deur uitliep stond je op stenen en zand. De wc had geen doorspoelknop waardoor we zelf met een teiltje en een bakje, water moesten scheppen en laat ik maar niet beginnen over de drie druppels die als douche door moesten gaan. Gelukkig lag het hostel aan het strand en hebben we dus niet heel veel tijd op onze kamer doorgebracht. Rond 16:30 uur liep het strandje leeg en ging iedereen naar de westkant van het eiland om de zonsondergang te bewonderen. Nadat het donker was geworden werd het kampvuur aangestoken en zaten we onder het genot van een drankje, met z’n allen er omheen.

Na de Gili's zijn we naar Lombok gevaren en hebben we onszelf heerlijk verwend met een hotel met alles erop en eraan. Een ligbad, een warme douche, een wc met een knopje, een zwembad naast het strand, ligbedjes en ontbijt. Echt genieten dus!
We zijn in Lombok nog naar een lokale markt gegaan maar hebben verder eigenlijk weinig gedaan. We hebben de afgelopen maanden zoveel gezien en ondernomen waardoor dingen op de een of andere manier nu minder binnen komen. Zo ontzettend veel indrukken. Ik denk dat je op een gegeven moment gewoon verzadigd bent.

Lombok was onze laatste bestemming. We zijn met de boot terug gevaren naar Bali. Voor het gemak zijn we terug gegaan naar Kuta waar we weer in hetzelfde hostel terecht konden. Aangezien Laura hier de vorige keer ziek was konden we ons nog prima twee dagen vermaken. De eerste dag hebben we de hele dag geshopt. Ik heb alles uit mijn backpack weggegooid en een volledige nieuwe garderobe toegevoegd :). 's Avonds hebben we lekker sushi gegeten en zijn we daarna nog even een mall ingedoken. De tweede dag hebben we eerst gerelaxt bij het zwembad en ons toen in de watten laten leggen bij een beautysalon en spa. Een heerlijke lichaamsmassage, een facial, manicure en pedicure. Wij komen stralend het vliegtuig uit!

Op dinsdag zijn we van Denpasar naar Jakarta gevlogen. We hebben onze aller aller aller laatste nacht in het meest luxe hotel doorgebracht waar we als echte prinsesjes behandeld werden. Afsluiten in stijl, noemen we dat!

Over een paar uur vliegen we terug en ga ik weer naar huis! Niet te bevatten en vooral ongelofelijk dat het gewoon voorbij is. Kan me nog zo goed herinneren dat we als echte amateurs aankwamen in Salvador. Nu, ruim vijf maanden later komen we als echte pro's terug met ervaringen voor 't leven!!

The End.

Ps: Ik heb alle reacties altijd met heel veel plezier gelezen. Thanks everyone!

1. Laurien:
    6 juni 2012
    Anne! Wat een fantastisch verhaal weer! Ik heb je verhalen altijd met heel veel plezier gelezen! Goede reis terug en ik ben benieuwd naar al je verhalen die je nog te vertellen hebt! Liefs Laurien!
  2. kirsten:
    6 juni 2012
    Kan niet wachten dat jullie uit het vliegtuig stappen!
    Bedankt voor je onderhoudende verhalen, altijd ontzettend leuk om te lezen - je hebt een vlotte pen, hier iets mee doen als je weer beetje gewend bent?
  3. Mariette:
    6 juni 2012
    Dank zij skype hebben wij 5 maanden steeds nauw contact gehad en waren we altijd op de hoogte van je laatste belevenissen. Toch hebben we ook met veel plezier je reisverslagen gelezen. Eerlijk gezegd doet het mij óók veel plezier dat wij je morgenochtend weer thuis hebben. Liefs papa.
  4. marian:
    6 juni 2012
    Wat een gave reis hebben jullie gemaakt meiden! Tof om dat via dit blog te hebben kunnen volgen. Heerlijk dat jullie zo weer thuis zijn... En Anne... sinds je wegging hebben we niet 1 keer meer geoefend met de band... Kom maar gauw bijkletsen op school, dan kunnen we meteen weer gaan jammen!!!
    Xie je!
    xxx