Day 37

23 februari 2012 - São Paulo, Brazilië

Laatste dagen in Rio waren minstens zo indrukwekkend als de eerste dagen hier. Het hostel waar we anderhalve week verbleven is als een thuis geworden. We hadden super goed contact met de mensen die er werkten. Zo waren we dinsdagavond uitgenodigd door de schoonmaakster om bij haar thuis te komen eten. We wisten dat ze in een sloppenwijk woonde maar wat wij hebben gezien haalt het niet bij onze voorstelling van een sloppenwijk. Duizenden mensen in hutjes op een berg. Overal kinderen die rondzwierven in de kleine straatjes. Huisjes zonder stromend water of toilet. Niet te bevatten hoe duizenden mensen daar leven en wij, wij reizen 5 maanden de wereld over zonder te werken of echte moeilijkheden te kennen. Een echte eye opener dus. (Favela Rio de Janeiro, moeite waard om te googlen)

Voordat we Rio verlieten hebben we veel tijd doorgebracht op het strand. Aangezien dit het laatste strand is dat we zullen zien tot dat we in Azie zijn, wilden we even flink aan ons kleurtje werken. Overdag is het strand heerlijk maar 's nachts is het echt geweldig. Ik ben om 5 uur 's nachts naar het strand geweest met mensen van het hostel. De golven waren minimaal 3 meter hoog en ik moest zwemmen als een gek om bij de kust te blijven. Wat een paradijs.

Na een waanzinnige tijd te hebben gehad in Rio de Janeiro, zijn we vrijdag 10 februari vertrokken met  de nachtbus naar São Paulo.
We kwamen rond 7 uur 's ochtends aan in São Paulo en waren drie uur later bij ons hostel. Een open hostel, wat inhoudt dat we voor alles naar buiten moeten: douche, toilet, keuken. Ziet er leuk uit, alleen een beetje jammer dat het elke dag geregend heeft vanaf de dag dat we aankwamen.

Tijdens onze eerste dag in São Paulo volgde de ene tropische regenbui de andere tropische regenbui op en was het water in het hostel afgesloten. We hadden ons in Rio voorgenomen om de eerste dag in São Paulo te gaan wassen maar zonder water is dat erg lastig. Aangezien we dus geen schone kleding en ondergoed meer hadden, hebben we deze dag doorgebracht in onze bikini.

Maandagochtend hadden we onze afspraak op het consulaat. We hebben nieuwe pinpassen en de geskimde bedragen zijn terug gestort op onze rekeningen!!
Die middag hebben we doorgebracht in een shopping center en zijn we naar de bios geweest aangezien het bleef regenen.

Halverwege de week zijn we naar een ander hostel gegaan. Vlakbij Av. Augusto, de uitgaansstraat van São Paulo. Al viel het uitgaansleven wel wat tegen. Gelukkig is de zon weer helemaal terug en konden we overdag weer wat ondernemen. Er zijn alleen niet heel veel trekpleisters in São Paulo.

Op zaterdag zijn we weer terug gekeerd naar ons vorige hostel aangezien dit hostel midden in het carnavals gebeuren ligt. De eerste dag carnaval hebben we overgeslagen omdat we erg moe waren. Gelukkig volgden er nog drie dagen en dat was ook precies goed. Alles in Brazilie staat stil tijdens de carnaval. Winkels, banken alles is dicht en iedereen heeft vakantie. Er wordt alleen maar gedronken, gegeten en gefeest. De kilo's die ik onderweg was kwijt geraakt zitten er nu dus weer gezellig aan.

Elke avond om acht uur begon de parade die doorging tot diep in de nacht. Het is een mega mensen massa die zich door de straten van São Paulo voortbeweegt. Op elke hoek van de straat stonden de wagens even stil en werd er gedanst, touwtje gesprongen en gelimbo-danst.

We zouden dinsdag verder reizen maar hebben dat uitgesteld tot donderdag. Wij zijn helemaal gewend aan het Braziliaanse ritme: 'relaxed en vooral heel rustig aan.'
We gaan nu door naar Foz de Iguacu. Hier zijn de wereld beroemde watervallen. Het ligt op de gens tussen Brazilië en Argentinië.

Foto's volgen,
to be continued..

1. Chantal:
    23 februari 2012
    He meis! Heerlijk dat jullie de pasjes en het geld terug hebben! Nog verbrand trouwens?hihi. Spreek je snel! Xxxx
  2. Michelle:
    24 februari 2012
    Ohhhhhh wat een heerlijk verhaal weer van je. Gelukkig spreek ik je nog genoeg op skype.

Have fun weer meid. xxxx
    Denk om je geld;) hahaha
  3. marian:
    24 februari 2012
    Woooooowww...... Ik wil ook!!
    Gaaf om weer wat van jullie te horen. Ik kan me voorstellen (of eigenlijk ook niet....) dat de favela indrukwekkend was. Wat hebben wij het dan toch allemaal fantastisch! Blijf schrijven, foto's maken en vooral heel veel genieten!! Hier mis je namelijk niet zo veel... haha
    xxx
  4. kirsten:
    26 februari 2012
    Echt leuk, jullie verhalen!
    Kunnen wij ook in gedachten beetje mee beleven.
    En heerlijk te horen dat jullie overal heel gastvrij ontvangen worden.
    Ook zelfs (of misschien vooral) in een favela...

Op naar de volgende avonturen en veel liefs!
  5. Koos en Caroline:
    26 februari 2012
    hey meiden,
    Leuk Anne dat we elkaar even gesproken en gezien hebben via skype. Ik volg je blog, net als dat van Lennard en Marlot.
    Geweldig dat jullie zo'n prachtige reis kunnen maken. wat een ervaring. Kan me voorstellen dat je heel veel situaties tegenkomt waarbij je denkt. ik durf nooit meer te klagen als je ziet dat daar mensen leven die helemaal niets hebben.
    Wij hebben het maar goed!
    Blijf genieten en ik blijf jullie volgen!

Liefs
    XXXX Caroline
  6. Lennard:
    28 februari 2012
    Hey zus!
    Wat een leuke verhalen! We zijn heeeel benieuwd naar de foto's van carnaval dat moet toch wel geweldig zijn!
    Liefs,
    Je broer